Sjakk og de såkalte “eksekutive funksjonene”

Hei, jeg heter Yonne og er for tiden assisterende prosjektleder i SkoleSjakken, jeg var også i prosjektstaben fra oppstart i 2015. Fra 2018 tok jeg fatt på en mastergrad i klinisk barne- og ungdomspsykologi på universitetet i Maastricht i Nederland, hvor jeg kommer fra.

Under masterarbeidet var jeg ute i praksis hvor jeg veiledet elever som strever på skolen. Jeg erfarte at sjakk (og andre spill) fungerte som et flott verktøy til å jobbe med ulike utfordringer på en morsom og hyggelig måte. I dette blogginnlegg ønsker jeg å dele noen av mine erfaringer med sjakk under praksisen.

Hva er egentlig eksekutive funksjoner?

Eksekutive funksjoner er funksjonene i hjernen din som gjør at du kan ta rasjonelle beslutninger, styre impulser, regulere atferd og fokusere på det som er viktig. Utviklingen av disse ferdighetene skjer i hjernens frontallapp (pannelapp). Dette starter allerede før fødselen og fortsetter omtrent til det 23. leveåret.

Richard Guare og Peg Dawson (Eksekutive funksjoner hos barn og unge, 2010) har forsket mye på eksekutive funksjoner og skiller dem på følgende måte:

Tenkeferdigheter:

  • Planlegging/ prioritering: lage en plan og bestemme hva som er viktigst.
  • Organisering: organisere informasjon og materiale.
  • Arbeidsminne: huske relevant informasjon mens du utfører komplekse oppgaver.
  • Tidsstyring: estimer tid, fordel den og overhold frister.
  • Metakognisjon: ta et skritt tilbake for å få oversikt over situasjonen og evaluere

Atferdsferdigheter:

  • Impulsundertrykking: tenk før du handler.
  • Følelsesregulering: regulering av følelser for å oppnå mål eller kontrollere atferd.
  • Vedvarende oppmerksomhet: forbli oppmerksom til tross for distraksjoner.
  • Igangsetting av oppgaver: start en oppgave i tide og effektivt.
  • Fleksibilitet: å håndtere situasjoner med endringer og tilbakeslag.
  • Mål orientering: formulere og realisere mål uten å bli satt ut.

Eksekutive funksjoner og skoleprestasjoner

Skuffende resultater på skolen er for mange elever forårsaket av svake eksekutive funksjoner. De er smarte nok, men kan ha problemer med å huske ting, konsentrere seg eller planlegge og koordinere læringsarbeidet. De sliter gjerne med å komme i gang med oppgaver i tide og utsetter arbeidet til siste øyeblikk. Det kan for eksempel være fordi de ikke har oversikt over oppgaven, eller fordi de ikke klarer å estimere hvor lang tid oppgaven vil ta. 

Slike utfordringer er ganske vanlig blant elever med ADD, ADHD, autisme og med lærevansker, men også hos mange elever uten diagnose. Problemer med eksekutive funksjoner er heller ikke uvanlig blant evnerike elever.

Eksekutive funksjoner avgjør i stor grad elevenes skolesuksess. Kanskje til og med mer enn intelligens. Det kan derfor være en god idé å trene dem. Eksekutive funksjonene utvikles gjennom repetisjon og øvelse.

Hvorfor bruke sjakk?

Sjakk gir deg en kognitiv utfordring, og er dessuten veldig gøy. De fleste elever liker å spille uten at de egentlig tenker så mye over at de faktisk lærer noe også.

Når du spiller sjakk øver du på å lage en plan. Du må huske planen og trener arbeidsminnet ditt. Du forsøker å implementere planen din gjennom målrettet atferd, men sjansen er stor for at du må være fleksibel fordi motstanderen din forkludrer planene dine. Da blir følelsesreguleringen din satt på prøve. Klarer du å beholde roen eller blir du irritert? Det blir tydelig her at det å spille, utfordrer mange ferdigheter som er utviklet i større eller mindre grad. Du lærer deg å takle det å feile og tape. Du lærer å reflektere over dine egne handlinger. (Hvor gikk det galt? Hva kunne jeg ha gjort annerledes?) Alle disse ferdighetene blir trent når du spiller sjakk.

Mine erfaringer med elever som strever på skolen og sjakk

Hovedaktiviteten under praksisperioden min var individuell veiledning av barn og unge i aldersgruppen 11 til 16 år etter skoletid. Jeg jobbet med elever med ADHD, ADD, autisme og evnerike elever. Spill fungerte utmerket for å bryte litt opp i den formelle veiledningsstemningen, og det ble lettere for meg å få kontakt med elevene. Dessuten fikk jeg mye informasjon om elevenes sosiale ferdigheter og eksekutive funksjoner. Jeg brukte ulike sjakkøvelser i veiledningen med sjakkinteresserte elever som var skreddersyd til deres behov og utfordringer. Her følger noen eksempler.

Responsinhibisjon og konsentrasjon 

Jeg veiledet en evnerik, sjakkinteressert elev med ADHD som har utfordringer med sin responsinhibisjon og konsentrasjon. I skolearbeid gjetter eleven ofte når oppgaven krever en del konsentrasjon og/eller tar for lang tid. I veiledningen fikk eleven sjakkoppgaver som var passe utfordende for elevens sjakknivå og samtidig ikke tok altfor lang tid for eleven å løse (matt i 2 trekk). Eleven ble ikke fristet til å gjette, øvde isteden på konsentrasjonen sin og opplevde mestring.

Planlegging, organisering og å ta valg 

Jeg veiledet en evnerik, sjakkinteressert elev som har utfordringer med planlegging og organisering av skolearbeid og det å ta valg i flervalgsoppgaver. Eleven fikk som oppgave å beregne forskjellige varianter fra en sjakkstilling (trene på å tenke fremover). Så ba jeg eleven om å komme med en vurdering av hver enkelt variant og deretter sammenligne med de andre variantene (hvilket trekk vil gi meg den beste stillingen / vinne de mest verdifulle sjakkbrikkene?). På denne måten kunne eleven velge det beste trekket. Etterpå ba jeg eleven om å gi tilbakemelding på hvordan denne strategien kunne overføres til å løse flervalgsoppgaver på skolen.

Vi jobbet også med ruteplanoppgaver (se diagram) for å øve på planlegging og å tenke fremover.

Ruteplan oppgave: Ta alle dronninger med springeren din. Det er ikke lov å sette springeren i slag. I denne oppgave øver du på å planlegge og å tenke fremover.

Reflektere over egne spillferdigheter og relatere til daglig skolearbeid

Mens vi spilte sjakk eller løste oppgaver fikk jeg ofte gode samtaler med elevene. Det ble en inngang til å snakke om deres utfordringer på skolen og bidro til å sette i gang en tankeprosess hos elevene. De ble utfordret til å finne løsninger selv. Det fungerte bra å relatere spillferdigheter til det daglige skolearbeidet:

  • “Husker du da du spilte spillet? Da kunne du fortsette med et vanskelig nivå. ”
  • Og: “Husker du hvordan det føltes da du passerte det vanskelige nivået? Var det verdt å holde ut? ”
  • Eller, “Hva gjorde du da du ikke fikk sjansen til å spille trekket du ønsket å spille? Kan du gjøre det nå også? “

Ved å gjøre eleven oppmerksom på sin oppførsel og spesielt suksessopplevelser under spillene, ble det lettere å veilede. Jeg håper du fikk inspirasjon til å bruke sjakk i veiledning med elever etter dette innlegget. Del gjerne dine erfaringer med sjakk og veiledning av elever i kommentarfeltet!

Gjesteblogg: DM Sjakk5ern på Blindheim barneskole

Ny massemønstring på Sunnmøre!

Onsdag 26.februar tok Blindheim barneskole imot 146 ivrige sjakkspillere fra egen skole, Emblem barneskole, Hatlane barneskole, Spjelkavik barneskole og Valle skole til distriktsmesterskapet i Sjakk5ern. Gymsalen var rigget med tre rekker av langbord, og det var en magisk spenning, konsentrasjon og stillhet når over 150 tiåringer spilte mot hverandre gjennom fire runder før det til slutt ble kåret en klassevinner. Det var spenning rundt resultatet helt til siste runde. Til slutt stakk 5A Emblem av med seieren foran 5C Blindheim og 5.klasse på Valle skole. Poengene og stillingen var ikke det viktige denne dagen. Det var sjakkglede og hyggelige møter mellom elever fra ulike klasser og skoler som var i fokus.

Emblem 5A ble beste klasse

Elevene uttrykte en stor glede over arrangementet og kunne ønske de fikk flere slike dager. Dette distriktsmesterskapet er en del av det nasjonale opplegget Sjakk5ern, som er en sjakkturneringen for alle femteklasser i Norge. Her spiller alle elevene i en klasse på lag. Alle bidrar til klassens samlede poengsum i turneringen. Jo flere som spiller, jo flere poeng får klassen. Det er altså viktigere for klassen å få med mange spillere enn å få med gode spillere. Sjakk5ern er moro, lærerikt og styrker klassesamholdet. Det er første året Blindheim barneskole har hatt fokus på sjakk og alle fordelene sjakkspill har. I starten av skoleåret deltok fire av våre lærere på skolesjakkurs for å få tips og ideer til hvordan man kan la sjakk få en naturlig del av undervisningen. Gjennom skoleåret har også 5.-7.trinn hatt to større skoleturneringer i regi av undertegnede, elevrådslærer og sjakkansvarlig Kristin Berge (Se også tidligere gjesteblogg). Sjakk har vært svært positivt i forhold til trivsel, personlig utvikling og sosialt fellesskap, men også i forhold til å utvikle den logiske og matematiske tankeevnen. Nå oppfordrer vi de ivrige sjakkdeltakerne til å delta på NM i sjakk for skolelag som arrangeres på Seilet i Molde 17.-19.april.

Sjakklærer Kristin Annett Rygg Berge

Ingrid Elise og Johannes fra Blindheim barneskole syns at en hel dag med sjakk er kjempegøy
Henrik fra Hatlane, Steffen fra Blindheim, Fredrik fra Emblem og Noris fra Blindheim syns det er kjekt å treffe elever fra andre skoler for å spille sjakk.

God oppslutning i Sjakk5ern og Sjakk9ern

Vi er igang! Over 700 spillere i aksjon i distriktsmesterskap uke 6!

Sjakk5ern er fra i år et tilbud til femteklasser i hele landet, og har fått følge av Sjakk9ern, et tilsvarende tilbud for niendeklasser.

Flere hundre klasser fra hele landet har registrert seg og gjennomført Sjakk5erns/Sjakk9erns opplæring. Videre har klassene meldt seg på til distriktsmesterskap, som startet opp denne uka, hittil i Steinkjer, Drammen, Oslo, Bamble, Bærum og Haugesund.

Over 700 femteklasseringer og niendeklassinger, fordelt på 34 klasser/lag, møttes denne uka til kamp over sjakkbrettet. Mange hundre er påmeldt til DM de neste fire ukene, rundt om i hele landet.

Klassesamhold og deltagelse er fokuset i Sjakk5ern og Sjakk9ern. Hver klasse (eller basisgruppe) utgjør et lag og det er om å gjøre å få med flest mulig fra klassen, fremfor å velge ut de beste.

Rapportene hittil melder om god stemning, gode sjakktrekk og fornøyde deltagere. Vi ser frem til fortsettelsen som følger!

Hatlane skole viser vei!

Hatlane skole i Ålesund har raskt blitt et fyrtårn i SkoleSjakken. Primus motor Willy Haram har mye av æren for dette. Han startet tidlig eget skolesjakklag for å utnytte fordelene dette gir.

Hvorfor og hvordan man starter et skolesjakklag kan dere forøvrig se her.

Etter flere år med SkoleSjakken, som arrangør av distriktsmesterskap for Sjakk5ern og som arrangør av ordinære barneturneringer ønsket Sorte Hest Skolesjakklag og oppgradere både utstyr og logistikkløsning. Willy forteller litt om oppgraderingen:

Med støtte fra Frifondmidler, Ungdommens Sjakkforbund (USF) og Hatlane skole har Sorte Hest Skolesjakklag brukt cirka 24.000 kroner og et ukjent antall arbeidstimer på ei solid oppgradering for lokallagets medlemmer. Vi fikk kjøpt inn 18 turneringsbrett i spansk mahogny med vektede brikker i tilhørende esker. Vi har også bygd et solid sjakkskap på hjul, som letter oppbevaring og transport rundt på vår relativt store skole. (500 elever). Utstyret i sjakkskapet skal være forbeholdt klubbaktiviteter på tirsdager og turneringer på skolen. Ellers på huset finnes det mellom 40 og 50 sett med brett, brikker og klokker som alle elver kan benytte seg av. Dette er kjøpt inn ved hjelp av den årlige støtten skolesjakklag får fra Frifond, gjennom USF.

Imponerende nok har Hatlane også et eget bibliotek med en rekke interessante titler. Alle elever kan ta kontakt om de ønsker å låne ei eller flere sjakkbøker.

Vi i SkoleSjakken mener jo at sjakk med fordel kan brukes i de fleste fag, kunst og håndverk er selvfølgelig intet unntak, noe vi her ser et strålende eksempel på. Ønsker noen mer informasjon om hvordan man starter et skolesjakklag er det bare å ta kontakt!

Tor Wetle Hoem, SkoleSjakken

Willy Haram poserer stolt ved det nye tilskuddet.

Tips og inspirasjon fra Sjakklærerkurs 3

Som tidligere ansatt i SkoleSjakken synes jeg det er morsomt å se at SkoleSjakken utvikler seg videre og har utvidet tilbudet med Sjakklærerkurs 3. Dette er et kurs for sjakklærere som har drevet en stund med SkoleSjakken på sin skole, og som ønsker påfyll av inspirasjon, kunnskap, tips og råd. Jeg var så heldig å få være med på SkoleSjakkens første Sjakklærerkurs 3 under ledelse av en meget dyktig og erfaren sjakkinstruktør Sheila Stanford, som er landslagspiller og holder tittelen WIM (kvinnelig internasjonal mester). Hun delte mange gode tips, kunnskap og erfaringer fra sin sjakkundervisning for barn. 

Kursholder WIM Sheila Stanford

Kursdeltagerne fikk i tillegg utbytte av å utveksle erfaringer med hverandre. Bjørn André, sjakklærer fra Grefsen skole, holdt et inspirerende foredrag om hvorfor han mener det er viktig at sjakk er en del av skolehverdagen. Han snakket også om hvordan han får barn i tale i hans interaktive sjakkundervisning. Han utviklet et interessant sjakkundervisningsopplegg som han viste frem. Videre delte sjakklærerne fra Holmlia skole deres erfaringer med sjakk som valgfag.

Sjakk er ikke svart/hvitt, det er mer nyansert. Det er lettere å stille oppfølgingsspørsmål i sjakk enn i andre fag, og det er lettere å få barn i tale.

– Sjakklærer Bjørn André fra Grefsen skole
Bjørn André forklarer at elever trener viktige evner gjennom sjakk som forbereder dem på fremtidens samfunn med et yrkesliv vi ikke kjenner til.

Kursdeltagerne fikk en utfordring hvor alle komponerte minst én sjakkoppgave til de andre kursdeltagerne. Jeg synes det var utfordrende å lage en interessant oppgave som fungerer, og jeg lærte at en halvgod oppgave også kan være instruktiv. Det er lærerikt å finne ut hva som ikke fungerer, ifølge Sheila, og sånn er det i et virkelig sjakkparti også. Vi gikk gjennom alle oppgavene, og så etter tvingende trekk: sjakk, sjakk matt, slag.

Her følger noen tips som jeg plukket opp på kurset:

  • Lag en sjakkquiz på Kahoot eller Quizlet (lagbasert) med for eksempel diagrammer (beste trekk), spørsmål om hvordan brikkene flytter, sjakkreglene, verdien av brikkene eller taktiske tema (gaffel, spidder, sekkematt, kvelematt, etc.). Del gjerne quizen på SkoleSjakkens blogg, så flere kan bruke den J
  • Ha sjakkbrett lett tilgjengelig på skolen, for eksempel i rom hvor det ikke er undervisning.
  • Simultansjakk. De beste elevene kan for eksempel spille mot de andre.
  • Spill et felles parti med sjakkelevene mot en tilfeldig motstander på nett (f eks på lichess).
  • Se en sjakkfilm, for eksempel Pawn Sacrifice, Queen of Katwe, Magnus.
  • La elevene lage en sjakkoppgave selv, for eksempel med tema «gaffel» eller «vinn minst 4 poeng».
  • Spill minispill med få brikker! Sjekk SkoleSjakkens ressursbank for inspirasjon til minispill (for eksempel Springeren spiser, rot i rekkene, etc.).
  • Spill andre spill på sjakkbrettet, for eksempel atomsjakk, rakettsjakk, hånd og hjerne, hånd og hjerne i stafettformat, etc. (se ressursbank for inspirasjon).

Tips når det er nivåforskjell på elevene:

  • Sett opp flere oppgaver med ulike nivåer på skjerm. Elevene kan velge en oppgave selv.
  • Den beste spilleren får mindre tid på klokken (tidshandicap). Sjakklæreren kan også spille med liten tid mot elever. De synes ofte det er veldig gøy å slå læreren!

Bruk digitale verktøy:

  • chesskid (safe)
  • lichess 
    • –> lær –> practice
    • –> spill –> start et parti –> velg en morsom variant, for eksempel “atomsjakk” eller “horde”
    • –> analysebrett (etter et spilt parti) –> computeranalyse –> lær-av-dine-feil-knapp
  • Chess.com –> solve puzzles –> battle

Gjesteblogg: Sjakk på Blindheim barneskole

Gøy og lærerikt med sjakk på Blindheim barneskole i Ålesund

I august dro fire spente lærere fra 5.-7.trinn på sjakklærerkurs i regi av SkoleSjakken. Det var en kjekk og innholdsrik dag. Lærerne kom tilbake til skolen, klare til å engasjere elevene med sjakkspill.

Det ble arrangerte både enkelttimer med sjakk, og hele sjakkdager ute på trinna, og vi opplevde en stor glede blant våre elever.

NRK på besøk!

Så kom tiden for skolens første skolesjakkturnering. Den ble avholdt i foajeen på skolen i langfri to dager i uken, og alle elever fra 5.-7.trinn var velkommen til å delta. Av våre 240 elever var det 120 elever som meldte seg på. Reglene ble gjennomgått med elevene, og vi hadde en fantastisk stillhet og konsentrasjon under hele turneringsspillet. I første runde møtte elevene bare andre elever fra trinnet, men i de videre rundene var kampene på tvers av trinn. Vi valgte å kjøre utslagsmetoden, og ikke puljespill siden vi hadde så mange elever med. Hver dag hadde vi tjue kamper. Hver kamp varte i maksimalt 20 minutt, og dersom det ikke var kåret en vinner etter endt tid, ble brikkenes verdi utslagsgivende for hvem som gikk videre.

Under semifinalen hadde vi besøk fra NRK Møre og Romsdal. Kjekt! Finale og bronsefinale ble spilt i amfiet med hele storskolen som publikum.  

Spenning og konsentrasjon

1.plassen gikk til ei jente på 5.trinn, 2.plassen gikk til en 6.klassing, 3.plassen til en 5.klassing og 4.plassen til en 7.klassing. Premiene var godteri, og i tillegg fikk vinneren en sjakk-pokal. Turneringen var en stor suksess som blir gjentatt om kun kort tid 🙂 Vi har også avtalt med en annen skole i Ålesund om at vi skal ha en liten turnering på tvers av de to skolene over nyttår. Kort oppsummert: Sjakk i skolen er gøy og lærerikt!

Sjakklærer Kristin Annett Rygg Berge

Mestring og belønning

Stockholm ECU101 og ECU102

Fredag 25/10 reiste jeg fra Molde til Stockholm for å få faglig påfyll som sjakkspiller, sjakkinstruktør og kursholder for SkoleSjakken. Sjakkinstruktører skal nå bli sertifisert gjennom European Chess Union, ECU, og jeg har meldt meg på to av kursene; ECU 101 School Teacher Training Course og ECU 102 Teaching Mathematics Through Chess. Formålet med turen er videreutvikling av kurs vi holder for lærere i Norge gjennom prosjektet SkoleSjakken og utvikling av tilhørende ressursbank. I tillegg har jeg avtalt med rektor ved Sekken Oppvekstsenter i Molde at jeg skal bruke sjakk som pedagogisk verktøy i matematikkundervisningen der. Jeg ønsker også faglig påfyll og mer struktur rundt undervisningen av barn i klubben jeg driver, Molde Sjakklubb. Flere mål og skyhøye forventninger altså. Ikke ubegrunnet, kursholder er svensken Jesper Hall, Internasjonal mester i sjakk (IM), FIDE Senior Trainer, sjakkbokforfatter, riksinstruktör i Sveriges Schackforbund og leder av ECU Education med det ambisiøse oppdraget å utvikle sjakk til et pedagogisk verktøy i hele Europa. På ECU 102 er ungarske Rita Atkins kursets foreleser, internasjonal mester i sjakk (WIM) og matematiker, bosatt og jobber i Cambridge, England.

Jeg ankommer Arlanda fredag kveld, været er dårlig, det regner og det er mørkt. Erik ved sjakkontoret i Oslo har gitt meg adressen til hotellet jeg skal bo på, og en globetrotter som meg, som nå tydeligvis har bodd for lenge i en norsk småby på Vestlandet, roter noe voldsomt i folkevrimmelen med busser og baner og trafikk. Etter to timer for mye ankommer jeg hotellet, Kronohäktet på Långholmen, Stockholms fengsel, frem til 1975. Skepsisen er tilstede, jeg kan tydelig se for meg Erik, mister Sjakk & Samfunn, sitte og knegge fornøyd av dette valget. Vi skal i løpet av 2020 rulle ut sjakk ved alle landets fengsler og Erik tenkte trolig at å plassere meg på en celle var en passende start på prosjektet. Jeg drar direkte til toalettet. Etter mange års erfaring fra bransjen har jeg erfart følgende, er toalettet bra er sannsynligvis både kjøkken og hotellet bra. Rent og pent, friske blomster og mykt papir. Godkjent Erik.

Lørdag morgen står jeg opp i god tid for å dra til Uppsala, jeg har alle de riktige appene og kommer meg til Stockholm Centralstasjon for å ta toget, 45 minutters tur nordover, tog 40, spor 3, full kontroll. Setter meg på toget og leser litt. Jeg sjekker google map etter en stund, avstanden har økt! Ok, et tog går altså i to retninger. Av toget, over på andre siden, vente, ringe Jesper Hall. Nordmannen blir 15 minutter forsinket.

ECU 101 School Teacher Training Course. «I dagens samfunn må vi etablere et rom for konsentrasjon!» messer Jesper Hall, på svensk, kurset er internasjonalt, men det er bare svensker og en nordamnn med så man tar sjansen på å holde det på svensk. Deltakerne er en variert gruppe. Unge, voksne, eldre, lærere, sjakkspillere, damer, menn, til og med generalsekretæren i svensk sjakk, Fredrik Lindgren, deltar. En diversert gruppe med samme mål, lære mer om sjakk som pedagogisk verktøy. «Alle kan bli sjakklærere, det handler om å fange barna! Gjøre det underholdende» fortsetter Jesper. Jeg har lang erfaring som sjakklærer og erfaring i å undervise lærere som vil bli sjakklærere, men her kommer det ene nye gullkornet etter det andre om fordelene ved å bruke sjakk og hvilke metoder som fungerer. Vi lærer og prøver haugevis av øvelser i hvordan sjakk kan brukes som pedagogisk verktøy ved skolen, og også for å trene opp rene sjakklige ferdigheter. Kurset er innholdsrikt, morsomt og motiverende. SMART-method, minigames, sjakktenkning, hvordan planlegge undervisningen, hvordan bygge opp en leksjon og innsikt i nyere forskning. Fysisk aktivitet, musikk og sjakk er, som vi har mistenkt, svært gunstig for hjernen. Etter to dager er diplom i boks og hodet fult av ideer som skal tilbake til Norge og våre prosjekter. Lærere bør snarest melde seg på kurs 2 og kurs 3 gjennom SkoleSjakken slik at vi kan få overført kunnskapen til dere ivrige sjakklærere.

ECU 102 Teaching Mathematics Through Chess. Mandag ankommer jeg neste kurssted, Essingeskolen i Stockholm. Hovedsakelig lærere deltar her, hele 8 stykker fra skolen kurset holdes på. Rita Atkins er vår dyktige formidler av temaet. Hun holder kurset for første gang utenfor England og jeg er spent på innholdet. Jeg har egentlig vært skeptisk til fokus på bindingen sjakk og matematikk, fordi den bygger opp under stereotypen om at sjakk kun er å regne trekk og varianter. Men her vises på en overbevisende måte hvordan brettet og brikkene kan brukes til å lære bort matematikk på samtlige av matematikkens områder, og for alle aldre på ulike nivåer. En åpenbaring, og jeg gleder meg til å ta fatt på dette allerede på onsdag ved skolen jeg jobber. Metodene er enkle, øvelsene morsomme og overgangene fra konkret til abstrakt tenkning kan neppe gjøres bedre. Eksamen her er mer krevende enn ved forrige kurs, særlig for meg som har sjakken nærmere enn matematikken. Jeg består, og jeg er nå ECU Chess and Mathematics Teacher nummer 38 i Europa. Været i Stockholm er blitt fint, sola skinner, himmelen er blå og jeg skal fly hjem til Norge og hjelpe til med og heve nivået på kursene, matematikkundervisningen og sjakkundervisningen i hjemlandet.

Tor Wetle Hoem, 29.10.19, Stockholm

Jesper Hall og Rita Atkins
Jesper Hall med fornøyd deltaker, Tor Wetle Hoem

Ny høst for SkoleSjakken

 

Mer av det samme og mye nytt!

SkoleSjakken fortsetter med full styrke i det nyfødte skoleåret. Mange nye sjakklærerkurs er lagt til i kursoversikten, www.skolesjakken.no/om/kursoversikt/ – flere vil bli lagt til i den nærmeste tiden. Ta gjerne kontakt med oss hvis ønske om kurs bestemte steder og dager. Innenfor tilgjengelige ressurser/kapasitet, avholder vi kurs alle steder i landet hvor minimum 6-10 deltagere fra minimum tre skoler blir med (tallene er ikke helt absolutte – vi justerer etter geografi, ressurser etc.).

Sjakk5ern til hele landet

Sjakk5ern brettes videre ut og blir nå et tilbud til femteklasser i hele landet! I tillegg jobber vi med flere utvidelser, blant annet Sjakk9ern og en felles landsfinale. Nærmere informasjon/tilbud kommer ut i september.

Bemanning

Vi har gjort rokeringer i prosjektstaben. Undertegnede har tatt over som prosjektleder for SkoleSjakken inkludert tilhørende prosjekter, som Sjakk5ern. Erik Grindbakken har gått delvis over i det nystartede prosjektet Sjakk & Samfunn (og jobber nå 50% for hvert av prosjektene), vår nye medarbeider Tine Skjelstad jobber også overlappende for begge prosjektene.

I tillegg har vi fornyelser i kurslederstaben, og kurslederne våre vil snart presenteres på www.skolesjakken.no

Følg med og ta gjerne kontakt!

Mye spennende er på gang og vi gleder oss til å presentere mer av tilbudet fremover. Nettsidene våre vil oppdateres en god del fremover – følg med her og i kommende nyhetsbrev.

Spørsmål, ris, ros eller andre tilbakemeldinger? Skriv gjerne til post@skolesjakken.no eller ring oss på telefon 21 60 81 21 (Tine og Erik) eller 94 82 22 86 (Jorunn).

Utesjakk ved Loar skule

Sjakk har blitt ein populær aktivitet ved Loar skule dei siste par åra.

Ein av lærarane var på kurs med Skolesjakken hausten 2017,

og skulen fekk då eit klassesett med sjakkspel til innebruk.

 

Dei fleste klassane og SFO har teke i bruk sjakk som del av opplegga sine i undervisning og fritid.

Mange elevar har blitt ivrige og har også spela sjakk i friminutt.

Elevrådet vart tidleg interessert og ynskte å få til storsjakk ute.

Til det trong vi store brikker og stort brett.

Vi vurderte å få laga brikker, men fann ut at det greiast ville vera å kjøpe ferdige brikker, sjølv om dei kosta nokre tusen kroner.

 

Å få til stort sjakkbrett var greitt nok, fordi det alt var ein roleg krok i skulegarden med kvadratiske heller.  Dei kunne målast kvite og svarte.

Foreldra ved FAU støtta positivt opp og kosta både måling og sjakkbrikker. Brikkene kom i haust, men vinteren kom før vi fekk måla storbrettet ute.

7.klasse var ivrige og fekk måla både grunning, kvitt og svart tidleg i vår.

 

I mai vart det høgtidleg opning av utesjakken med lokale media til stades.

Sidan opninga har sjakkroken blitt flittig brukt heilt fram til sommarferien starta. Vi reknar med at den gode aktiviteten held fram etter sommaren.

Vi er takknemleg for det gode samarbeidet som har gjort dette mogleg, alt frå Skolesjakken  og FAU med utstyr og økonomi, til elevrådet og 7.klasse for iver og praktisk arbeid.

 

Kristbjørn Rossehaug,

Inspektør/elevrådskontakt