SkoleSjakken sender jevnlig ut spørreundersøkelser, som brukes blant annen til evaluering og videreutvikling av prosjektet. Vi får inn mange konstruktive og hyggelige svar – her kan dere lese et utdrag statistikk og kommentarer fra siste spørreundersøkelse:

sjakkmatt

Spørsmål: “Har det blitt etablert noen form for organisert sjakkaktivitet på skolen?”

24 % svarte at de har sjakk flere ganger i uka, 25 % svarte én gang i uka, 8 % annenhver uke, 24 % en gang i blant, 6% svarte at de er i planleggingsfasen og 14 % svarte nei.

Kommentarer:

  • Starter skolens årlige sjakkturnering nå etter påske og fram til sommerferien, ca 170 deltagere.
  • Organisert i alle storefri, sjakkhjørne til fri bruk, sjakktrening hver tirsdag kl.14.30-15.30.
  • Innføringskurs i sjakk for alle 5.-10. klassinger, samt frivillig sjakkturnering i storefri (6 partier)
  • Vi spiller så å si hver dag fra uke 41 (etter høstferien) til slutten av April (til NM for skolelag). Over 20 spillere hver dag.
  • Har stående sjakkbrett ute i fellesområde. Spilles i storefri, der lærere også er med/følger med.
  • En klasseturnering før jul og en individuell turnering etter jul.
  • Jeg har arrangert sjakk-kurs for alle elevene fra 3.-7. trinn. 330 elever.
  • Vi har hatt turnering på tvers av hele mellomtrinnet over flere dager, med fine premier. Påmeldingen var enorm, og jeg som sjakklærer hadde undervisning for alle deltakerne i forkant.
  • Ja, vi har fast 1 dag i uka i SFO.

 

Spørsmål: “Når på dagen tilbyr din skole sjakk?”

53 % Sjakk i storefri/matfri

43 % Sjakk i andre undervisningstimer (utover matematikk/valgfag)

24 % Sjakk i skolefritidsordningen (SFO)/aktivitetsskolen (AKS)

22 % Sjakk som del av matematikken

16 % Sjakk som klubbaktivitet på ettermiddag/kveld

14 % Sjakk i stasjonsundervisning

6 % Sjakk som valgfag

2 % Sjakk direkte etter SFO/AKS

0 % Sjakk parallelt med SFO/AKS

 

Spørsmål: “Hvilken relasjon til skolen har den som forestår sjakkundervisningen?”

67% svarte lærer, 16 % svarte SFO/AKS-ansatt, 12 % svarte rektor og 6 % svarte annet.

sjakk3

Spørsmål: “Har du spørsmål, forslag til forbedringer, kommentarer, ris, ros eller klager til SkoleSjakken (vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger)?”

  • Vi har kommet godt igang og har fått til et miljø som virker sterkt allerede! Det blir spennende å se utviklingen videre.
  • Vi er fornøyde. Det er litt ulikt hvor mye tid hver klasse bruker. Vi hadde i alle fall for få sjakkbrett, og måtte derfor bestille flere fordi det ikke var nok til at to klasser kunne spille samtidig. Det er jo et godt tegn. Vi har også hatt to skoleturneringer. Da har vi bare hatt ett kampoppsett der vinneren går videre, men det viser seg at de som er igjen til slutt er gode til å spille, samtidig som alle får en sjanse. For øyeblikket holder dette for oss i tillegg til det andre vi holder på med. VI er kjempefornøyd så langt 🙂 Veldig bra tiltak!
  • Vi brukte forslaget til turneringsoppsett som ble sendt på mail nå i vår (med spillerkort). Det fungerte godt! Sjakkpermen har også vært et nyttig hjelpemiddel!
  • Det må gjerne komme mer informasjon på mail om andre skoler som også er i gang med prosjektet. Det hadde vært gøy å få til turneringer mellom skoler, og få etablert et skolelag i sjakk som kunne konkurrert i dette. Undervisningsmateriellet (brett, brikker, perm etc.) er glimrende!
  • Sjakkpermen er utrolig flott, det samme er de små heftene som utgis av og til. Har hatt mange hyggelige sjakkstunder med elevene fra høstferien til påskeferien!
  • Veldig bra kurs. Kan gjerne få flere leker/oppgaver som elevene kan jobbe med.
  • Veldig bra med sjakklærerkurs og ressursbank!
  • Lærerikt sjakkurs som ga inspirasjon til å starte med sjakk i skolen. Vi gleder oss.
  • Håper prosjektet dere har startet opp i Trøndelag med «Sjakk5ern» også kan komme til oss!
  • Dere er bare SÅ dyktige. Er helt imponert over hva dere får til for sjakkgleden rundt omkring i landet!!!

 

 

SkoleSjakkens spørreundersøkelse vår 2018

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *